Home » » 39 penduduk etnik Uighur dijatuhi hukuman penjara

39 penduduk etnik Uighur dijatuhi hukuman penjara


BEIJING 21 Mei - Sebuah mahkamah di sini, hari ini menjatuhkan hukuman penjara ke atas 39 orang etnik Islam Uighur kerana didapati bersalah menyebarkan kononnnya 'video pengganas' ketika Beijing mengetatkan kawalan keselamatan ekoran beberapa serangan maut, sejak kebelakangan ini.

Agensi berita tempatan, China News Servise (CNS) melaporkan, kesemua mereka dijatuhi hukuman penjara selama 15 tahun kerana menganjurkan, mengetuai dan menyertai organisasi pengganas. Sedangkan etnik Islam Uighur antara yang memperjuangkan kebebasan autonomi.

Sejak kebelakangan ini, kerap berlaku serangan ganas di wilayah Xinjiang dan Beijing menyalahkan kumpulan pengganas itu kerana melancarkan pembrontakan bagi menuntut kemerdekaan di wilayah itu.

Pengkritik berkata, ancaman keselamatan di Xinjiang sengaja diperbesar-besarkan oleh Beijing untuk menghalalkan tindakan kekerasan ke atas etnik itu.

Sebaliknya, etnik itu menyalahkan keadaan ketidakadilan daripada segi peluang ekonomi dan tekanan kerajaan ke atas agama dan budaya etnik Uighur sebagai punca tercetus kekacauan di wilayah tersebut.

"Kesemua yang ditahan disyaki terlibat menyebarkan video keganasan pengganas," lapor CNS.
Sebahagian daripada suspek itu didapati bersalah "menghasut kebencian etnik, diskriminasi etnik,' manakala yang lain terlibat membuat senjata api secara haram.

Menurut laporan itu, terdapat enam mahkamah membicarakan kes itu termasuk sebuah di barat negeri Aksu yang menyaksikan beberapa serangan keganasan berlaku di negeri itu beberapa tahun lalu.

Awal bulan lalu, media tempatan melaporkan lebih 200 orang dikenakan tindakan kerana terlibat dalam video pengganas.

April lalu, penyerang bersenjatakan pisau dan bahan letupan melakukan serangan di sebuah stesen kereta api di Urumqi menyebabkan seorang terkorban, manakala 79 yang lain cedera ketika Presiden China, Xi Jinping membuat lawatan di wilayah bergolak itu. - AFP


0 comments:

Post a Comment